De GM heeft bij een rollenspel een aantal zeer belangrijke taken. Voordat de spelers aan de slag kunnen, moet de GM onder andere een scenario gereed hebben. Dit scenario kan van alles en nog wat inhouden. Zo kan er iemand ontvoerd zijn die bevrijd moet worden of wellicht moet een verborgen schat opgespoord worden. Naarmate de spelers meer bedreven in het spel worden, zal de GM de avonturen ook steeds moeilijker maken, bijvoorbeeld door het avontuur van een dubbele bodem te voorzien.
Alle wezens die de spelers in het avontuur tegenkomen, worden gespeeld door de GM. Tevens fungeert de GM als de 'oren en ogen' van de spelerpersonages: een speler kan vermelden dat zijn personage iets aandachtig bekijkt, de GM vertelt echter wat het personage in dat geval ziet. De belangrijkste taak van de GM is dan ook die van de verteller!Bij het begin van het avontuur schetst de GM, meestal in verhaalvorm, de situatie waarin de personages zich op dat moment bevinden. De personages kunnen bijvoorbeeld benaderd worden door een koopman die bewakers voor zijn konvooi probeert te werven. Vervolgens wordt het aan de spelers overgelaten hoe hun personages op deze situatie reageren. De GM dient hier vervolgens weer op te reageren, en zo ontstaat er een spel over en weer; tussen de spelers en de GM (en tussen de spelers onderling!)
De rol van de GM als verteller zorgt ervoor dat het rollenspel niet verzandt in een doelloze improvisatie. Hij kent namelijk het verhaal en weet dus waar het om gaat. Het is dan ook zijn taak om de spelers een zo groot mogelijke vrijheid te geven en ze toch te brengen waar ze -in het belang van het verhaal- wezen moeten. Hij is in geen geval de tegenstander van de spelers, hooguit brengt hij de tegenstanders van de spelerpersonages tot leven!Spelgroep Gouda:
Aktiviteiten:
Lidmaatschap: